V návaznosti na zamítnutí návrhu zákona o změně
daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého hmotného práva a
dalších souvisejících změnách Senátem ČR dne 12. září 2013 předložila Vláda ČR
ke schválení téměř identický návrh zákonného opatření Senátu. Předpokládané
nabytí účinnosti zákonného opatření je 1. leden 2014. Vzhledem k nejasnostem
ohledně dalšího politického vývoje nelze v současné době odhadnout výsledek
legislativního procesu. Dle předpokladů však bylo dne 10. října 2013, tzn. do
termínu voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, přijato zákonné opatření
Senátem ČR. Následně by toto zákonné opatření mělo být schváleno i novou
Poslaneckou sněmovnou na některém z jejích prvních zasedání tak, aby mohl zákon
nabýt účinnosti od 1. ledna 2014.
Zákonné opatření o změně daňových zákonů v souvislosti
s novým občanským zákoníkem mění celou řadu daňových a souvisejících zákonů a
obsahuje zejména terminologické změny související s rekodifikací soukromého
hmotného práva. Nicméně zároveň zavádí i některé věcné změny jednotlivých
předpisů. Např. zákon č. 458/2011 Sb. související se zřízením jednoho
inkasního místa byl schválen v roce 2011, ale většina ustanovení má být účinná
až od roku 2015. Nicméně v rámci návrhu zákona v souvislosti s rekodifikací
soukromého hmotného práva byla provedena i změna účinnosti, resp. zkopírování
některých ustanovení zákona č. 458/2011, která se tak mají aplikovat již od
roku 2014. Mění se tak účinnost řady ustanovení z oblasti daně z příjmů. Změny
předkládané v zákonném opatření jsou již částečnou přípravou také na budoucí
nový zákon o veřejných pojistných a správě daní z příjmů fyzických osob, který
by měl platit od roku 2015.
Novela zákona o daních z příjmů obsažená v zákonném
opatření je především tzv. legislativně technickou novelou, která přenáší do
zákona o daních z příjmů pojmové změny vyplývající z nového občanského zákoníku
(NOZ) a zákona o obchodních korporacích (ZOK). Pro oblast zdanění příjmů
fyzických osob jsou důležité zejména dále uvedené změny.
Nahoru1. Osvobození podílů na zisku
Původní návrh novely schválený Poslaneckou sněmovnou
počítal se zavedením nového osvobození pro výplaty podílů na zisku a obdobných
příjmů pro příjemce fyzické i právnické osoby plynoucí od plátců, kteří jsou
daňovými rezidenty České republiky, jiného členského státu EU, Norska, Islandu
nebo Švýcarska. Toto osvobození však bylo v mezidobí vypuštěno a v zákonném
opatření již není obsaženo.
2. Prodloužení časového testu pro osvobození příjmů z prodeje
cenných papírů z 6 měsíců na 3 roky
Novela prodlužuje časový test pro osvobození příjmů z
prodeje cenných papírů vlastněných v objemu nižším než 5 % podílu na
společnosti déle než 24 měsíců z 6 měsíců na 3 roky. Časový test pro osvobození
příjmů z převodu obchodních podílů či jiných cenných papírů nadále zůstává 5
let. Dle přechodných ustanovení se bude nový test uplatňovat na cenné papíry
nabyté až po účinnosti zákona. Dle nového zákona o obchodních korporacích bude
možné, za stanovených podmínek, vydat kmenový list na podíl ve společnosti s
ručením omezeným, jako zvláštní druh cenného papíru. Novela zákona o daních z
příjmů však výslovně uvádí, že časový test pro osvobození příjmů z prodeje
kmenového listu činí 5 let.
Pokud zaměstnavatel nabízí zaměstnanecké akciové či
opční plány, lze doporučit s ohledem na přechodné ustanovení zvážit případný
nákup cenných papírů ještě před koncem roku 2013 a následně správně vyhodnotit,
na které transakce bude možné stávající podmínky osvobození ještě uplatnit
např. zvolením vhodné metody alokace.
Od daně z příjmů budou dále osvobozeny příjmy z prodeje
cenných papírů, kde nebude splněn časový test pro osvobození, pokud úhrn
hrubého příjmu (ne zisku) u jednoho poplatníka - fyzické osoby nepřesáhne ve
zdaňovacím období částku ve výši 100 000 Kč a cenné papíry nebyly součástí
obchodního majetku.
Nahoru3. Nová definice příjmů ze závislé činnosti
Návrh novely zákona o daních z příjmů nově definuje
příjmy ze závislé činnosti v
§ 6 odst. 1 ZDP, a to tak,
že za příjmy ze závislé činnosti se považují:
plnění v podobě
příjmu ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního,
služebního nebo členského poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při
výkonu práce pro plátce příjmu je povinen dbát příkazů plátce,
funkčního požitku,
příjmy za práci
člena družstva,
společníka společnosti s ručením omezeným,
komanditisty komanditní společnosti,
- odměny
člena orgánu právnické osoby,
orgánu právnické osoby,
likvidátora,
- příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo
dřívějším výkonem činnosti, ze které plynou příjmy podle písmen a) až c), bez
ohledu na to, zda plynou od plátce, u kterého poplatník vykonává činnost, ze
které plyne příjem ze závislé činnosti, nebo od plátce, u kterého tuto činnost
nevykonává.
Pro praxi má nová definice pouze minimální dopad,
nicméně je třeba zdůraznit, že funkční požitky se již plně podřadily pod
definici příjmů ze závislé činnosti a nejsou vedeny samostatně jako druh příjmů
dle
§ 6 ZDP. Zákonné opatření však již
neřeší úpravu zdanění související s novými instituty soukromého práva, např.
neřeší, zda správce svěřenského fondu či svěřenský fond je plátcem daně z
příjmů ve smyslu
§ 38c ZDP, nebo zda odměna
správce svěřenského fondu je příjmem zdaňovaným dle
§ 6 či
§ 7 ZDP.
4. Změna uplatnění srážkové daně u příjmů ze závislé
činnosti
Novela zákona o daních z příjmů zvýšuje limit uplatnění
srážkové daně (15 %) u příjmů ze závislé činnosti ze současných 5 000 Kč na
10 000 Kč. Vedle maximálního limitu zůstává další podmínkou, že
poplatník nepodepsal Prohlášení poplatníka, a novinkou je možnost
uplatnění srážkové daně pouze u příjmů plynoucích výhradně na základě dohody
o provedení práce. Tato změna bude mít významný dopad na nastavení mzdových
systémů stejně jako na uplatňování zálohové daně i u nízkých příjmů plynoucích
mimo dohodu o provedení práce. Pozitivem však bude, že se zjednoduší režim pro
dohodu o provedení práce, kdy příjmy podléhající srážkové dani nebudou podléhat
ani odvodu na veřejnoprávní pojištění.
Novela zároveň zavádí možnost u daňového rezidenta
vypořádat svou roční daňovou povinnost podáním daňového přiznání i v případě
příjmu z dohod o provedení práce zdaněného srážkovou daní.
Nahoru5. Osvobození bezúplatných příjmů
Od 1. ledna 2014 by měl být zrušen zákon o dani
dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí a do zákona o daních z
příjmů by měly být integrovány příjmy dnes podléhající dani dědické a darovací,
přičemž by měly být obecně zachovány stávající podmínky pro osvobození od daně
dědické i darovací. Obecně bude bezúplatný příjem podléhat zdanění jako tzv.
ostatní příjem (§ 10
ZDP). Ve smyslu této úpravy tak zákon o daních z příjmů bude v
§ 4 osvobozovat celou řadu
bezúplatných příjmů (např. z nabytí dědictví, nabytí vlastnictví nemovité věci
v souvislosti s členstvím v právnické osobě/družstvu, příjem, který poplatník
prokazatelně použije na zvýšení nebo změnu kvalifikace, studium, léčení nebo
úhradu sociálních služeb) a neosvobozený bezúplatný příjem bude nově podléhat
dani z příjmů místo např. dani darovací.
Nová ustanovení osvobozující vybraná bezúplatná plnění
mohou poskytovat určité možnosti pro daňové plánování u zaměstnavatele, a to i
s ohledem na zrušení zákazu darování (nově bezúplatného plnění) mezi
zaměstnancem a zaměstnavatelem v
§ 3 odst. 4 písm.
a) ZDP.
6. Osvobození příjmů studentů z praktického
vyučování
Do § 6 odst. 9 ZDP se…