Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Mohlo by Vás zajímat...

28.6.2013, Zdroj: VZP

Tisíce turistů z Česka se každý rok setkávají v cizině s tím, že je lékaři odmítnou ošetřit bezplatně v rámci veřejného zdravotního pojištění. Jak tuto situaci vyřešit, se dozvíte v následujícím příspěvku.

Tisíce turistů z Česka se každý rok setkávají v cizině s tím, že je lékaři odmítnou ošetřit bezplatně v rámci veřejného zdravotního pojištění. Musí pak na místě zaplatit hotově, přestože je to v rozporu s předpisy. Pokud si ale nechají vystavit účet, VZP svým klientům tyto platby refunduje. Jen loni činila takto vyplacená částka 3 miliony 183 tisíc korun. Podobné problémy, na které už letos média upozornila zejména ve Španělsku, lze navíc omezit cestovním připojištěním.

V roce 2012 bylo v zahraničí přinuceno zaplatit za zdravotní péči hotově 983 klientů VZP. O rok dříve jich bylo dokonce 1121. Nejčastěji se to týkalo Slovenska či Německa, z dovolenkových destinací pak Itálie či Chorvatska.

Předcházet podobným situací je téměř nemožné - vznikají porušením předpisů ze strany lékaře. S kartičkou klienta VZP, která funguje i jako Evropský průkaz zdravotního pojištění, by lidé měli mít v zahraničí ve státních zdravotnických zařízeních zajištěnu bezplatně stejnou péči jako tamní obyvatelé (což se ovšem v různých zemích může značně lišit).

Pokud tedy nastane situace, že turista potřebuje lékaře a ten trvá na platbě v hotovosti, nezbývá většinou, než zaplatit. Důležité ovšem je, aby si lidé uschovali potvrzení o platbě a lékařskou zprávu. S těmito doklady se mohou dostavit na kteroukoliv pobočku VZP a vyplnit žádost o refundaci. Pojišťovna pak částku proplatí.

Důležité přitom je, zda chce klient částku refundovat dle českých, nebo zahraničních předpisů. Podle českých předpisů je vše vyřízeno rychleji (do 30 dnů), ale většinou je částka o dost nižší, než kolik klient v cizině platil. V případě, že klient žádá refundaci podle zahraničních předpisů, dotazuje se VZP v příslušném státě, kolik by tamní pojišťovna hradila