dnes je 17.8.2022

Input:

Léto a pitný režim

19.6.2013, Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR

Že máte zrovna dnes chuť jen na trochu teplého čaje? Vše se změní, až teplota trochu povyskočí, takže se včas seznamte se zásadami pitného režimu.

Jaké množství tekutin máme vypít?

Voda tvoří podstatnou část lidského těla (u dospělých jedinců cca 60 %); kromě celé řady jiných funkcí pomáhá regulovat tělesnou teplotu a zabraňuje tak přehřívání našeho organizmu (úpal). 

Množství tekutin, které by měl dospělý jedinec zkonzumovat se za běžných klimatických podmínek se nachází v rozmezí 2 (ženy) až 2,5 (muži) litrů tekutin za den, přičemž 80 % tohoto množství by mělo pocházet z nápojů (tj. 1,6 a 2 l). 
 

Mezi hlavní faktory, které potřebné množství tekutin ovlivňují, například patří:

  • náš zdravotní stav,
  • běžné aktivity, které během dne provozujeme,
  • sportovní aktivity,
  • prostředí, v němž se nacházíme (horký suchý vzduch apod.)

Důležité pravidlo  - Tekutiny, které ztratíme, bychom měli zase zpátky přijmout!

Pozor!

Pocit žízně je u některých jedinců oslabený!

Zvláště u lidí starších! Nižší pocit žízně mívají často také ženy.

Za běžných klimatických podmínek ztrácí naše tělo asi 1,85 - 2,6 litrů tekutin denně, a to močí, dýcháním či pocením. Teplé letní počasí, které nás nyní provází, riziko dehydratace ještě zvyšuje, neboť právě pomocí zvýšeným pocením snižujeme teplotu našeho těla.

Dehydratace, nízký obsah vody v těle, ohrožuje náš fyzický i psychický výkon. Může zhoršovat zdravotní stav jedince či průběh onemocnění.

V souvislosti s tímto doporučujeme:

  • omezit tělesnou zátěž a pohybovou aktivitu, která je spojena se zvýšením vnitřní teploty (zahřátím) organismu a tím pádem i zvýšenou ztrátou tekutin,
  • nepobývat na přímém slunci v poledních hodinách, nosit pokrývku hlavy (šátek, kšiltovku),
  • nenechávat děti v autech na parkovištích,
  • nenechávat děti v kočárku na přímém slunci,
  • při chronickém onemocnění dýchacích cest a onemocnění srdce a cév omezit vycházky,
  • zejména pak v poledních a odpoledních hodinách,
  • místnosti nejlépe větrat ve večerních, nočních a ranních hodinách.

K nejvhodnějším nápojům, které můžeme využívat ke stálé konzumaci, patří obyčejná pitná voda z vodovodu, vody balené (kojenecké, pramenité či

Nahrávám...
Nahrávám...