dnes je 25.4.2024

Input:

Hlavou to nejde

20.3.2015, Zdroj: ČTK, Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

Někdy prostě narazíme. A občas tou překážkou může být i skleněný strop.

Na neviditelné bariéry, které brání ženám v postupu do nejvyšších pozic ve firmách, se snaží upozornit nová kampaň "Hlavou to nešlo". Představuje pojem "skleněný strop". Na ten podle odborných studií mnohé ženy narazí a i když mají pro vysoké posty předpoklady, šanci získat tato místa mají mizivou. Letáky s portrétem ženy v červené boxerské helmě budou  celý měsíc k vidění v městské dopravě v Praze a Brně.

Skleněný strop patří mezí základní genderové pojmy. Jde o neviditelnou bariéru v kariérním postupu žen, kterou vytvářejí tradiční postoje, stereotypy i snahy namířené proti úsilí žen dostat se na žebříčku výš. Je to hranice, kam až jsou ženy "vpuštěny", popsal jev statistický úřad.

"Ženy ve firemní hierarchii mohou růst jen do určité výše. Pak je jejich postup ztížený nebo dokonce nemožný. Na nejvyšší pozici sice dohlédnou a mají pro ni předpoklady, ale mají malé šance se na ni dostat. Narazí na skleněný strop," uvedla manažerka projektu Jitka Hausenblasová.

O obsazení vysokých postů rozhoduje vedení firem. V něm bývají většinou muži. "Ti určí, koho mezi sebe pustí. Zásadní rozhodnutí se také mnohdy dělají na neformální půdě, tedy třeba na golfu," řekla.

Podle zástupkyň Gender Studies bývá skleněný strop někdy i v hlavách žen. Obávají se třeba, že by očekávané vysoké nasazení nemohly

Nahrávám...
Nahrávám...